Sponsorsøgning: Sådan får du en optimal forberedelse
“Forberedelse er nøglen til succes”, sagde opfinderen Alexander Graham Bell. Og det gælder i høj grad, når det kommer til sponsorater, hvor der er massiv konkurrence.
Men hvilke forberedelser skal man så lave inden selve sponsoransøgningen?
Det vil jeg via 3 steps prøve at give dig et indblik i, så du ikke kommer til at spilde en masse unødig energi og rende ind i et demotiverende hav af afslag.
Men først vil jeg lige beskrive det aktuelle sponsormarked, så du har en forståelse for vigtigheden af den gode forberedelse. For lige nu oplever vi en historisk høj inflation, stigende energipriser og en ret usikker verdenssituation. Det har du nok allerede mærket i husholdningsbudgettet, og det samme har erhvervslivet inkl. nuværende og potentielle sponsorer. Deres udgifter til materialer, transport og energi er øget betragteligt, hvilket gør, at de nedjusterer eller fravælger nogle udgiftsposter. Det vil i mange tilfælde påvirke sponsorater og medføre færre sponsorudbydere og færre sponsorkroner. Det medfører også en øget konkurrence blandt sponsorsøgere, da der skal flere sponsorer til for at dække det eksisterende behov og de prisstigninger, som også sponsorsøgere møder.
Så derfor er her 3 forberedende steps:
Step 1: “Produktet”
Selvom du naturligvis ikke er et “produkt”, så bliver du ofte nødt til at anskue det sådan, når det gælder uopfordret sponsorsøgning og sponsorater. Derfor er det første, du skal have styr på selve produktet. Hvad består produktet af, hvordan er det blevet til dét produkt, det er nu, og hvad er planerne for videreudvikling af produktet?
Step 2: “Anvendelsesmulighederne”
Når nu du har styr på produktet, så kommer selve “anvendelsesmulighederne”. Altså hvilke muligheder har virksomheden for at anvende produktet. Det kan i mange tilfælde f.eks. være eksponering og aktivering, men man er nødt til nøje at beskrive anvendelsesmulighederne til en potentiel sponsor, da de ikke kender produktet i forvejen. Husk også at tænke i alternative anvendelsesmuligheder.
Step 3: “Resultatet”
Produktet har du styr på, du kan beskrive anvendelsesmulighederne, så nu gælder det om at fortælle om de potentielle resultater, virksomheden kan opnå. Prøv at forestille dig processen i at sælge en røremaskine (det kommer til at give mening).
Du starter med at forklare, hvordan den er blevet udviklet, og hvad den kan præstere. Herefter beskriver du alle de spændende anvendelsesmuligheder, alt det tilbehør der kan følge med og det kommende tilbehør. Slutligt fortæller du så om smagen af alle de lækre kager, det nybagte rugbrød, de dejlige kødretter og den hjemmerørte is.
Er du blevet lækkersulten og fået lyst til en røremaskine? Det skal dine potentielle sponsorer også have.
Opsummering: Inden du sender en sponsoransøgning, så forbered de ovenstående tre steps, hvis du ønsker lækkersultne sponsorer. Er du i tvivl om processen, produktet, anvendelsesmulighederne, de potentielle resultater eller andet ift. sponsorater, så kan du gratis og helt uforpligtende ringe til os og få sparring til din sponsorsøgning.
“Forberedelse er nøglen til succes”, sagde opfinderen Alexander Graham Bell. Og det gælder i høj grad, når det kommer til sponsorater, hvor der er massiv konkurrence.
Men hvilke forberedelser skal man så lave inden selve sponsoransøgningen?
Det vil jeg via 3 steps prøve at give dig et indblik i, så du ikke kommer til at spilde en masse unødig energi og rende ind i et demotiverende hav af afslag.
Men først vil jeg lige beskrive det aktuelle sponsormarked, så du har en forståelse for vigtigheden af den gode forberedelse. For lige nu oplever vi en historisk høj inflation, stigende energipriser og en ret usikker verdenssituation. Det har du nok allerede mærket i husholdningsbudgettet, og det samme har erhvervslivet inkl. nuværende og potentielle sponsorer. Deres udgifter til materialer, transport og energi er øget betragteligt, hvilket gør, at de nedjusterer eller fravælger nogle udgiftsposter. Det vil i mange tilfælde påvirke sponsorater og medføre færre sponsorudbydere og færre sponsorkroner. Det medfører også en øget konkurrence blandt sponsorsøgere, da der skal flere sponsorer til for at dække det eksisterende behov og de prisstigninger, som også sponsorsøgere møder.
Så derfor er her 3 forberedende steps:
Step 1: “Produktet”
Selvom du naturligvis ikke er et “produkt”, så bliver du ofte nødt til at anskue det sådan, når det gælder uopfordret sponsorsøgning og sponsorater. Derfor er det første, du skal have styr på selve produktet. Hvad består produktet af, hvordan er det blevet til dét produkt, det er nu, og hvad er planerne for videreudvikling af produktet?
Step 2: “Anvendelsesmulighederne”
Når nu du har styr på produktet, så kommer selve “anvendelsesmulighederne”. Altså hvilke muligheder har virksomheden for at anvende produktet. Det kan i mange tilfælde f.eks. være eksponering og aktivering, men man er nødt til nøje at beskrive anvendelsesmulighederne til en potentiel sponsor, da de ikke kender produktet i forvejen. Husk også at tænke i alternative anvendelsesmuligheder.
Step 3: “Resultatet”
Produktet har du styr på, du kan beskrive anvendelsesmulighederne, så nu gælder det om at fortælle om de potentielle resultater, virksomheden kan opnå. Prøv at forestille dig processen i at sælge en røremaskine (det kommer til at give mening).
Du starter med at forklare, hvordan den er blevet udviklet, og hvad den kan præstere. Herefter beskriver du alle de spændende anvendelsesmuligheder, alt det tilbehør der kan følge med og det kommende tilbehør. Slutligt fortæller du så om smagen af alle de lækre kager, det nybagte rugbrød, de dejlige kødretter og den hjemmerørte is.
Er du blevet lækkersulten og fået lyst til en røremaskine? Det skal dine potentielle sponsorer også have.
Opsummering: Inden du sender en sponsoransøgning, så forbered de ovenstående tre steps, hvis du ønsker lækkersultne sponsorer. Er du i tvivl om processen, produktet, anvendelsesmulighederne, de potentielle resultater eller andet ift. sponsorater, så kan du gratis og helt uforpligtende ringe til os og få sparring til din sponsorsøgning.
Første måned: 11 SPONSORER og 30-dobblet investering
Mathilde Leegaard
Se videoen: sådan fik daniel en sponsor på få dage
Daniel K. Pedersen
Vil du også have en sponsor på få dage som Daniel, finde mere end 10 sponsorer på en måned som Mathilde?
Så står vi klar til hjælpe med en skræddersyet strategi og dele de effektive metoder og værktøjer!
Kontakt os eller book tid til en gratis og uforpligtende sparringssession – så er du et skridt nærmere din næste sponsor!
guides, tips og tricks
Øg din succesrate og spring over begynderfejl og faldgruber i vores nyttige guideunivers, hvor du løbende vil modtage guides, tips og tricks til dine sponsoransøgninger.
Øg din succesrate og spring over begynderfejl og faldgruber i vores nyttige guideunivers, hvor du løbende vil modtage guides, tips og tricks til dine sponsoransøgninger.
Klar til at opnå sponsorater?
Skal vi hjælpe dig?
- Mandag - fredag: kl. 8-18 - weekend: kl. 10-14
- sydvestvej 74, 8700 Horsens
- Mandag - fredag: kl. 8-18 weekend: kl. 10-14
- sydvestvej 74, 8700 Horsens
Åbningstider:
Man-fre: Kl. 8-18
Weekend: Kl. 10-14