Sponsorguide: Løvens Hule - Brug tricksene i din sponsorsøgning!
Når du er på jagt efter en investering i form af et sponsorat, så kan du faktisk lære en hel del af DR programmet Løvens Hule. Så hvis du ikke har set programmet, kan du godt se at komme i gang, for nu har du endelig mulighed for at få noget retur for dine licenspenge, medmindre du føler, at genudsendelser med Inspector Barneby allerede er alle pengene værd.
For Løvens Hule er faktisk så brugbart i sponsorsøgning, at jeg syntes, det fortjente sin helt egen sponsorguide.
Men nu tænker du måske allerede, at dit “produkt” ikke egner sig til et Løvens Hule-koncept, men der tager du højst sandsynligt fejl. For ligesom i programmet, så måler løverne værdi forskelligt og træffer beslutningerne ud fra differentierede parametre, hvilket jo også gør sig gældende i den “virkelige” verden. Husk dog samtidigt på, at det her er hardcore investeringsfolk, som kun arbejder med noget-for-noget-princippet, samtidigt med at det er sjældent, at man som sponsorsøger går ind til en virksomhed med en forventning om en seks- eller syv-cifret investering. Ikke desto mindre, så vil du rende ind i beslutningstagere, som ser et sponsorat som en investering med en forventning om en form for afkast (især i krisetider), hvorved at du skal være knivskarp for at opnå en stor investering.
Det vil jeg gerne prøve, at hjælpe dig med, så her kommer første episode:
Ingen personlig relation
Udgangspunktet for deltagerne og løverne er, at de ikke har nogen personlig relation. Ganske få har mødt hinanden før, men der investeres ikke på baggrund af en personlig relation. Det gør udfordringen større og sætter højere krav til deltagerne, da de kommer uopfordret og skal kunne forklare, hvorfor en investering kan skabe værdi.
Akkurat ligesom i uopfordret sponsorsøgning. For i sponsorsøgning kan man hurtigt “løbe tør” for personlige relationer med muligheder for at sponsere. Derfor er det vigtigt, at man har lært at opnå uopfordret sponsorater uden personlige relationer, og ikke kun kan opnå sponsorater fra mormor. Det kan være svært, men de sponsorsøgere der lærer det, er også dem som konstant kan få mange sponsorer og opnå de største investeringer. Derfor skal du prioritere, at kunne skabe og italesætte specifik værdi og styrke dine kompetencer på det område.
Diversiteten i beslutningstagere
Der er ingen tvivl om, at sammensætningen af løveflokken ikke er tilfældig. For der er diversitet, både når det gælder personlighed, køn, alder, erfaring, virksomhedsformer og forretningsområder. Denne diversitet vil du også møde i din jagt på sponsorater, derfor skal du indtænke det i din sponsorsøgning, så den appellerer til forskellige typer.
Beslutningsproces
Noget som er unikt ved programmet er, at man som en helt almindelig ikke-iværksætter, får en indsigt i de forskellige investorers beslutningsproces og mindset. Noget som normalt kun er forbeholdt ganske få. Det betyder, at du får serveret nogle af de spørgsmål, beslutningstagere har i processen. Nogle af de spørgsmål er rimelig universelle i en beslutningsproces, så dem bør du snuppe proaktivt og være forberedt på. Dog skal jo nævnes, at du højst sandsynligt ikke vil blive ristet af en Jesper Buch-klon, men sagtens kan få et relateret spørgsmål.
Vægtning
Under beslutningsprocessen får du også et vigtigt indblik i, hvad de forskellige løver vægter når der skal investeres. Som du nok har set, så kan det være meget forskelligt, men grundlæggende er det en god afspejling af den virkelighed, du kan komme til at møde. Nogle af de ting der vægtes er konkrete tal, præstationer, rejsen, formålet, forskellen, historikken og nogle gange er det selve deltagernes personlighed. De deltagere, som har gjort sig forhåbninger om en specifik løve, har gjort sit forarbejde ekstra godt og bevidst fremhævet de ting, den specifikke løve vægter højt. Den fremgangsmåde belønner sig oftest, og derfor skal du gøre brug af samme teknik i din sponsorsøgning målrettet den enkelte virksomhed.
Forventninger
Inden løverne er klar til at finde de store beløb frem, så har de nogle forventninger ift. et samarbejde og partnerskab. Det er meget afhængigt af konstellationen og investeringens størrelse, men det er altid vigtigt med en forventningsafstemning for at opnå et frugtbart samarbejde. Hvis ikke, så kan det blive et meget kort samarbejde. Det kan overføres direkte til sponsorsøgning og sponsorater, og derfor må der ikke være nogen tvivl om, hvad en potentiel sponsor kan forvente af samarbejdet og dig. Sørg for at alt er gennemgået især ift. økonomi, eksponering og aktivering, inden det skrives ned i en sponsoraftale.
Beslutningen
Nu har du set en ca. 10 minutters præsentation og dialog, hvor de bl.a. har drøftet noget af det ovenstående. Så nu er de enkelte løver klar til at træffe deres beslutninger, og det er nu at det bliver ekstra interessant. For nu får man nemlig investorernes begrundelser og konklusionen på den præsentation du selv lige har været vidne til. (Dog skal siges, at præsentationen er forkortet og klippet). Nu kan du høre, hvad der gik godt, hvad der gik dårligt og om de har formået at præsentere og italesætte den værdi de kan tilføre løverne eller om de får meldingen “så derfor er jeg ude”. Der kommer typisk en del “guldkorn”, som du tit vil kunne overføre til din egen forberedelse, relevans, præsentation og værdisætning.
Har du spørgsmål eller ønsker om, at blive toptunet til din egen jagt, så kan du deltage på vores sponsorkurser eller gratis og uforpligtende kontakte mig på tlf. 31715717 og peter@SponsorAcademy.dk.
Du kan løbende få flere gratis guides om sponsorater i indbakken, og hvis du tilmelder dig nu, får du de to guides ‘5 fokusområder, hvis du vil have sponsorer i 2023’ og ‘Sponsorsøgning i krisetid?: Her er 5 gode råd!’ lige med det samme.
Læs flere sponsorguides
100% specialiseret i sponsorater
Vi har specialiseret os i sponsorater og har styrket kompetencer i sponsorsøgning hos udøvere, klubber, foreninger og forbund uanset deres erfaringsniveau eller formål. Vi kan helt sikkert også hjælpe dig til sponsorater og kan tilbyde skræddersyet professionel rådgivning, masterclass-kurser i sponsorsøgning og gratis sponsorguides, så du får de optimale forudsætninger for at finde din næste sponsor.
Vi har åbent hele ugen og du er altid velkommen til at kontakte os eller booke en omgang gratis og uforpligtende sparring.
Vi har specialiseret os i sponsorater og har styrket kompetencer i sponsorsøgning hos udøvere, klubber, foreninger og forbund uanset deres erfaringsniveau eller formål. Vi kan helt sikkert også hjælpe dig til sponsorater og kan tilbyde skræddersyet professionel rådgivning, masterclass-kurser i sponsorsøgning og gratis sponsorguides, så du får de optimale forudsætninger for at finde din næste sponsor.
Vi har åbent hele ugen og du er altid velkommen til at kontakte os eller booke en omgang gratis og uforpligtende sparring.











“Super kursus med masse at tage med hjem og arbejde videre med sponsorjagt! 1000 tak”
– Helene Navaresse, mor til bueskytte









“Mega godt kursus hvor sponsorsøgning når nye højder. Kan virkelig anbefales!”
– Ronni Holm, far til speedwaykører









“Man bliver virkelig godt klædt på til at søge sponsorer.
Det kan klart anbefales.”
– Camilla Larsen, Bolbro Gymnasterne









“Super tilfredsstillende kursus. Du får redskaber til at skabe succes i dine ansøgninger”
– Nanna Falk, DGI E-sport









“Super fedt at få mega gode tips og tricks med viden fra en ekspert, der selv har stået i samme sted”
– William Åkerlund, kajakroer









“Jeg har lært meget på kurset og kom hjem med konkrete eksempler og input jeg kunne bruge.”
– Katalin Konya, Ladies United Boxing









“Man bliver virkelig godt klædt på til at søge sponsorer.
Det kan klart anbefales.”
– Camilla Larsen, Bolbro Gymnasterne









“Super tilfredsstillende kursus. Du får redskaber til at skabe succes i dine ansøgninger”
– Nanna Falk, DGI E-sport
Rådgivning i sponsorater



Hvis du ønsker den mest effektive sponsorsøgning og et solidt forspring i kampen om sponsoraterne, så er personlig rådgivning vejen frem. Her får du adgang til specialiseret viden, professionelle erfaringer og skræddersyede strategier som sikrer, at du opnår sponsorater og ikke bare spilder tiden.
Du får forbedret dine fremgangsmåder og lærer at bruge hele sponsorsøgerens værktøjskasse, så du blandt andet kan identificere de mest potentielle sponsorer, lave de bedste sponsoransøgninger og forhandle bedre kontrakter.
Det hele foregår via onlinemøder, så du hurtigt og nemt kan komme i gang med sponsorarbejdet. Læs mere eller kontakt os med det samme og opdag, hvordan kompetent rådgivning kan give dig succes med din sponsorsøgning!



Hvis du ønsker den mest effektive sponsorsøgning og et solidt forspring i kampen om sponsoraterne, så er personlig rådgivning vejen frem. Her får du adgang til specialiseret viden, professionelle erfaringer og skræddersyede strategier som sikrer, at du opnår sponsorater og bare ikke spilder tiden.
Du får forbedret dine fremgangsmåder og lærer at bruge hele sponsorsøgerens værktøjskasse, så du blandt andet kan identificere de mest potentielle sponsorer, lave de bedste sponsoransøgninger og forhandle bedre kontrakter.
Det hele foregår via onlinemøder, så du hurtigt og nemt kan komme i gang med sponsorarbejdet. Læs mere eller kontakt os med det samme og opdag, hvordan kompetent rådgivning kan give dig succes med din sponsorsøgning!
"Ét rådgivningsmøde gav 11 nye sponsorer på en måned! Priserne blev femdoblet, og næsten samtlige sagde ja med det samme!"
“Min datter havde brug for sponsorer, så jeg kontaktede Sponsor Academy og fik hjælp af Peter. Han forklarede på mødet, hvordan jeg skulle gribe sponsorarbejdet an, hvilke virksomheder jeg skulle kontakte og hvordan sponsoransøgningen skulle opbygges. Han hjalp også med prissætningen og 5-doblede prisen for at blive sponsor. Jeg var i tvivl, men det virkede. Min datters sponsorsøgning var en succes, og vi fik 11 nye sponsorer på en måned. Næsten samtlige virksomheder sagde ja med det samme”.
Tine Ryth
Kurser i sponsorsøgning
Uanset om du er en erfaren sponsorjæger eller blot en nystartet begynder, kan vores Materclass-kurser give dig de nødvendige værktøjer og viden til at skaffe de sponsorater, du har brug for. Kurserne er designet til at være praktiske og brugbare, og afholdes udelukkende på anerkendte uddannelsessteder i hele landet og er relevante for alle, der ønsker at forbedre deres kompetencer i sponsorater og sponsorsøgning.
Der er desværre ikke flere ledige pladser på forårets kurser i sponsorsøgning, men du kan automatisk modtage besked når der offentliggøres nye kurser. Indtil da kan du styrke dit sponsorarbejde via personlig rådgivning.






Uanset om du er en erfaren sponsorjæger eller blot en nystartet begynder, kan vores Materclass-kurser give dig de nødvendige værktøjer og viden til at skaffe de sponsorater, du har brug for. Kurserne er designet til at være praktiske og brugbare, og afholdes udelukkende på anerkendte uddannelsessteder i hele landet og er relevante for alle, der ønsker at forbedre deres kompetencer i sponsorsøgning.
Der er desværre ikke flere ledige pladser på forårets kurser i sponsorsøgning, men du kan automatisk modtage besked når der offentliggøres nye kurser. Indtil da kan du styrke dit sponsorarbejde via personlig rådgivning.
Sponsor Academy
Vi har allerede styrket sponsorarbejdet hos +250 foreninger, klubber, udøvere, organisationer og forbund - se nogle af dem her:












Vi er klar til at hjælpe med sponsorater
Kontakt os, hvis du ønsker flere sponsorater, og evt. book et gratis og uforpligtende sparringsmøde lige HER! – vi har åbent hele ugen.


Sponsor Academy
Sydvestvej 74
8700 Horsens
CVR. 43096680
Sponsor Academy
Sydvestvej 74
8700 Horsens
CVR. 43096680
Ring og SMS
+45 3171 5717
Åbningstider: Mandag – fredag: Kl. 8-18 Weekend: Kl. 10-14