løvens hule
BRUG TRICKSENE I DIN SPONSORSØGNING
Når du er på jagt efter en investering i form af et sponsorat, så kan du faktisk lære en hel del af DR programmet Løvens Hule. Så hvis du ikke har set programmet, kan du godt se at komme i gang, for nu har du endelig mulighed for at få noget retur for dine licenspenge, medmindre du føler at genudsendelser med Inspector Barneby allerede er alle pengene værd.
For Løvens Hule er faktisk så brugbart i sponsorsøgning, at jeg syntes, det fortjente sin helt egen sponsorguide.
Men nu tænker du måske allerede, at dit “produkt” ikke egner sig til et Løvens Hule-koncept, men der tager du højst sandsynligt fejl. For ligesom i programmet, så måler løverne værdi forskelligt og træffer beslutningerne ud fra differentierede parametre, hvilket jo også gør sig gældende i den “virkelige” verden. Husk dog samtidigt på, at det her er hardcore investeringsfolk, som kun arbejder med noget-for-noget-princippet, samtidigt med at det er sjældent, at man som sponsorsøger går ind til en virksomhed med en forventning om en seks- eller syv-cifret investering. Ikke desto mindre, så vil du rende ind i beslutningstagere, som ser et sponsorat som en investering med en forventning om en form for afkast (især i krisetider), hvorved at du skal være knivskarp for at opnå en stor investering.
Det vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med, så her kommer første episode:
Ingen personlig relation
Udgangspunktet for deltagerne og løverne er, at de ikke har nogen personlig relation. Ganske få har mødt hinanden før, men der investeres ikke på baggrund af en personlig relation. Det gør udfordringen større og sætter højere krav til deltagerne, da de kommer uopfordret og skal kunne forklare, hvorfor en investering kan skabe værdi.
Akkurat ligesom i uopfordret sponsorsøgning. For i sponsorsøgning kan man hurtigt “løbe tør” for personlige relationer med muligheder for at sponsere. Derfor er det vigtigt, at man har lært at opnå uopfordret sponsorater uden personlige relationer, og ikke kun kan opnå sponsorater fra mormor. Det kan være svært, men de sponsorsøgere der lærer det, er også dem som konstant kan få mange sponsorer og opnå de største investeringer. Derfor skal du prioritere, at kunne skabe og italesætte specifik værdi og styrke dine kompetencer på det område.
Diversiteten i beslutningstagere
Der er ingen tvivl om, at sammensætningen af løveflokken ikke er tilfældig. For der er diversitet, både når det gælder personlighed, køn, alder, erfaring, virksomhedsformer og forretningsområder. Denne diversitet vil du også møde i din jagt på sponsorater, derfor skal du indtænke det i din sponsorsøgning, så den appellerer til forskellige typer.
Beslutningsproces
Noget som er unikt ved programmet er, at man som en helt almindelig ikke-iværksætter, får en indsigt i de forskellige investorers beslutningsproces og mindset. Noget som normalt kun er forbeholdt ganske få. Det betyder, at du får serveret nogle af de spørgsmål, beslutningstagere har i processen. Nogle af de spørgsmål er rimelig universelle i en beslutningsproces, så dem bør du snuppe proaktivt og være forberedt på. Dog skal jo nævnes, at du højst sandsynligt ikke vil blive ristet af en Jesper Buch-klon, men sagtens kan få et relateret spørgsmål.
Vægtning
Under beslutningsprocessen får du også et vigtigt indblik i, hvad de forskellige løver vægter når der skal investeres. Som du nok har set, så kan det være meget forskelligt, men grundlæggende er det en god afspejling af den virkelighed, du kan komme til at møde. Nogle af de ting der vægtes er konkrete tal, præstationer, rejsen, formålet, forskellen, historikken og nogle gange er det selve deltagernes personlighed. De deltagere, som har gjort sig forhåbninger om en specifik løve, har gjort sit forarbejde ekstra godt og bevidst fremhævet de ting, den specifikke løve vægter højt. Den fremgangsmåde belønner sig oftest, og derfor skal du gøre brug af samme teknik i din sponsorsøgning målrettet den enkelte virksomhed.
Forventninger
Inden løverne er klar til at finde de store beløb frem, så har de nogle forventninger ift. et samarbejde og partnerskab. Det er meget afhængigt af konstellationen og investeringens størrelse, men det er altid vigtigt med en forventningsafstemning for at opnå et frugtbart samarbejde. Hvis ikke, så kan det blive et meget kort samarbejde. Det kan overføres direkte til sponsorsøgning og sponsorater, og derfor må der ikke være nogen tvivl om, hvad en potentiel sponsor kan forvente af samarbejdet og dig. Sørg for at alt er gennemgået især ift. økonomi, eksponering og aktivering, inden det skrives ned i en sponsoraftale.
Beslutningen
Nu har du set en ca. 10 minutters præsentation og dialog, hvor de bl.a. har drøftet noget af det ovenstående. Så nu er de enkelte løver klar til at træffe deres beslutninger, og det er nu at det bliver ekstra interessant. For nu får man nemlig investorernes begrundelser og konklusionen på den præsentation du selv lige har været vidne til. (Dog skal siges, at præsentationen er forkortet og klippet). Nu kan du høre, hvad der gik godt, hvad der gik dårligt og om de har formået at præsentere og italesætte den værdi de kan tilføre løverne eller om de får meldingen “så derfor er jeg ude”. Der kommer typisk en del “guldkorn”, som du tit vil kunne overføre til din egen forberedelse, relevans, præsentation og værdisætning.
Har du spørgsmål eller ønsker om, at blive toptunet til din egen jagt, så kan du booke gratis og uforpligtende sparring lige HER!
Når du er på jagt efter en investering i form af et sponsorat, så kan du faktisk lære en hel del af DR programmet Løvens Hule. Så hvis du ikke har set programmet, kan du godt se at komme i gang, for nu har du endelig mulighed for at få noget retur for dine licenspenge, medmindre du føler, at genudsendelser med Inspector Barneby allerede er alle pengene værd.
For Løvens Hule er faktisk så brugbart i sponsorsøgning, at jeg syntes, det fortjente sin helt egen sponsorguide.
Men nu tænker du måske allerede, at dit “produkt” ikke egner sig til et Løvens Hule-koncept, men der tager du højst sandsynligt fejl. For ligesom i programmet, så måler løverne værdi forskelligt og træffer beslutningerne ud fra differentierede parametre, hvilket jo også gør sig gældende i den “virkelige” verden. Husk dog samtidigt på, at det her er hardcore investeringsfolk, som kun arbejder med noget-for-noget-princippet, samtidigt med at det er sjældent, at man som sponsorsøger går ind til en virksomhed med en forventning om en seks- eller syv-cifret investering. Ikke desto mindre, så vil du rende ind i beslutningstagere, som ser et sponsorat som en investering med en forventning om en form for afkast (især i krisetider), hvorved at du skal være knivskarp for at opnå en stor investering.
Det vil jeg gerne prøve, at hjælpe dig med, så her kommer første episode:
Ingen personlig relation
Udgangspunktet for deltagerne og løverne er, at de ikke har nogen personlig relation. Ganske få har mødt hinanden før, men der investeres ikke på baggrund af en personlig relation. Det gør udfordringen større og sætter højere krav til deltagerne, da de kommer uopfordret og skal kunne forklare, hvorfor en investering kan skabe værdi.
Akkurat ligesom i uopfordret sponsorsøgning. For i sponsorsøgning kan man hurtigt “løbe tør” for personlige relationer med muligheder for at sponsere. Derfor er det vigtigt, at man har lært at opnå uopfordret sponsorater uden personlige relationer, og ikke kun kan opnå sponsorater fra mormor. Det kan være svært, men de sponsorsøgere der lærer det, er også dem som konstant kan få mange sponsorer og opnå de største investeringer. Derfor skal du prioritere, at kunne skabe og italesætte specifik værdi og styrke dine kompetencer på det område.
Diversiteten i beslutningstagere
Der er ingen tvivl om, at sammensætningen af løveflokken ikke er tilfældig. For der er diversitet, både når det gælder personlighed, køn, alder, erfaring, virksomhedsformer og forretningsområder. Denne diversitet vil du også møde i din jagt på sponsorater, derfor skal du indtænke det i din sponsorsøgning, så den appellerer til forskellige typer.
Beslutningsproces
Noget som er unikt ved programmet er, at man som en helt almindelig ikke-iværksætter, får en indsigt i de forskellige investorers beslutningsproces og mindset. Noget som normalt kun er forbeholdt ganske få. Det betyder, at du får serveret nogle af de spørgsmål, beslutningstagere har i processen. Nogle af de spørgsmål er rimelig universelle i en beslutningsproces, så dem bør du snuppe proaktivt og være forberedt på. Dog skal jo nævnes, at du højst sandsynligt ikke vil blive ristet af en Jesper Buch-klon, men sagtens kan få et relateret spørgsmål.
Vægtning
Under beslutningsprocessen får du også et vigtigt indblik i, hvad de forskellige løver vægter når der skal investeres. Som du nok har set, så kan det være meget forskelligt, men grundlæggende er det en god afspejling af den virkelighed, du kan komme til at møde. Nogle af de ting der vægtes er konkrete tal, præstationer, rejsen, formålet, forskellen, historikken og nogle gange er det selve deltagernes personlighed. De deltagere, som har gjort sig forhåbninger om en specifik løve, har gjort sit forarbejde ekstra godt og bevidst fremhævet de ting, den specifikke løve vægter højt. Den fremgangsmåde belønner sig oftest, og derfor skal du gøre brug af samme teknik i din sponsorsøgning målrettet den enkelte virksomhed.
Forventninger
Inden løverne er klar til at finde de store beløb frem, så har de nogle forventninger ift. et samarbejde og partnerskab. Det er meget afhængigt af konstellationen og investeringens størrelse, men det er altid vigtigt med en forventningsafstemning for at opnå et frugtbart samarbejde. Hvis ikke, så kan det blive et meget kort samarbejde. Det kan overføres direkte til sponsorsøgning og sponsorater, og derfor må der ikke være nogen tvivl om, hvad en potentiel sponsor kan forvente af samarbejdet og dig. Sørg for at alt er gennemgået især ift. økonomi, eksponering og aktivering, inden det skrives ned i en sponsoraftale.
Beslutningen
Nu har du set en ca. 10 minutters præsentation og dialog, hvor de bl.a. har drøftet noget af det ovenstående. Så nu er de enkelte løver klar til at træffe deres beslutninger, og det er nu at det bliver ekstra interessant. For nu får man nemlig investorernes begrundelser og konklusionen på den præsentation du selv lige har været vidne til. (Dog skal siges, at præsentationen er forkortet og klippet). Nu kan du høre, hvad der gik godt, hvad der gik dårligt og om de har formået at præsentere og italesætte den værdi de kan tilføre løverne eller om de får meldingen “så derfor er jeg ude”. Der kommer typisk en del “guldkorn”, som du tit vil kunne overføre til din egen forberedelse, relevans, præsentation og værdisætning.
Har du spørgsmål eller ønsker om, at blive toptunet til din egen jagt, så kan du booke gratis og uforpligtende sparring lige HER!
Her er flere guides, tips og tricks
Første måned: 11 SPONSORER og 30-dobblet investering
Mathilde Leegaard
Se videoen: sådan fik daniel en sponsor på få dage
Daniel K. Pedersen
Vil du også have en sponsor på få dage som Daniel, finde mere end 10 sponsorer på en måned som Mathilde?
Så står vi klar til hjælpe med en skræddersyet strategi og dele de effektive metoder og værktøjer!
Kontakt os eller book tid til en gratis og uforpligtende sparringssession – så er du et skridt nærmere din næste sponsor!
guides, tips og tricks
Øg din succesrate og spring over begynderfejl og faldgruber i vores nyttige guideunivers, hvor du løbende vil modtage guides, tips og tricks til dine sponsoransøgninger.
Øg din succesrate og spring over begynderfejl og faldgruber i vores nyttige guideunivers, hvor du løbende vil modtage guides, tips og tricks til dine sponsoransøgninger.
Klar til at opnå sponsorater?
Skal vi hjælpe dig?
- Mandag - fredag: kl. 8-18 - weekend: kl. 10-14
- sydvestvej 74, 8700 Horsens
- Mandag - fredag: kl. 8-18 weekend: kl. 10-14
- sydvestvej 74, 8700 Horsens
Åbningstider:
Man-fre: Kl. 8-18
Weekend: Kl. 10-14