sponsor søges i 2024

5 gode råd og 3 ting du IKKE må gøre!

sponsor søges, så kom godt i gang!

Skal 2024 være året, hvor du bryder mønsteret med afslag og manglende tilbagemeldinger, og lærer at finde sponsorater én gang for alle? Så kan vi hjælpe dig! Og vi deler gerne ud af vores erfaringer. Blandt andet i denne lille guide, som forhåbentligt kan hjælpe dig på rette vej. Da der grundlæggende er meget stor forskel på, hvad man som sponsorsøger kan tilbyde virksomheder, så er guiden udarbejdet for at tilgodese flest mulige i deres sponsorjagt. Det vil dog altid være bedst og mest effektivt at få rådgivning og sparring med udgangspunkt i de konkrete muligheder, man selv kan tilbyde. Det hjælper vi også gerne med, hvor du f.eks. kan ringe og få gratis sparring, booke møde til rådgivning eller deltage på et af vores kurser i sponsorsøgning.

Men her har vi udvalgt fem gode råd og tre ting, du IKKE må gøre.

Lad os starte med de gode:

Forberedelse og strategi:
Hvis du ønsker at nå dine mål, så er forberedelse og strategien altafgørende – både i sport og i sponsorsøgning. Derfor skal du igang hurtigst muligt, hvis du har forhåbninger om at finde sponsorater. I din forberedelse skal du bl.a. få styr på din gode historie, dine værdier, dine eksponerings- og aktiveringsmuligheder, den rette prissætning, samt strukturer din sponsorproces, så den passer til dig og den tid, du har mulighed for at investere. Den tid, du investerer i en grundig forberedelse og optimal strategi, lønner sig og sparer dig for mange spildte timer, afslag og frustrationer.

Sponsoransøgning og værdi:

I din sponsoransøgning skal du tydeliggøre, hvordan et samarbejde med dig kan skabe værdi for virksomheden. Fokus skal derfor ikke være hvad du gerne vil have, men derimod hvad virksomheden kan få ud af et samarbejde. Så i stedet for en masse snak om logostørrelser og placeringer, så byd ind med potentielle aktiveringsmuligheder af virksomhedens kunder og medarbejdere. Undgå faldgruben med standardansøgninger. Det er måske hurtigere at lave i starten, men din sponsorsøgning bliver ineffektiv, og du ender med at spilde en masse tid og energi. Tilpas derimod sponsoransøgningen til den virksomhed, du søger hos.

Identificere og prioritere:
Der er mange virksomheder, så hvor skal man starte? For at kunne identificere de mest potentielle sponsorer, skal du have styr på din egen profil, dine mål og værdier, samt eventuelle målgrupper, du er i kontakt med. Det hele handler om at matche og skabe værdi for virksomheden, så prioriter de virksomheder eller brancher, hvor du har mest tilfælles eller deler målgrupper med. Et par faktorer kan også være om du har nogen former for relation til virksomheden eller tilgængeligheden til beslutningstageren, som f.eks. direktøren eller marketingchefen.

Et skarpt pitch:
Når du skal i dialog med en beslutningstager, så skal du på kort tid kunne fortælle hvem du er og hvordan et samarbejde med dig giver værdi for lige præcis deres virksomhed. Det skal være kort og præcist, samt vise at du har sat dig ind i virksomheden.

Et godt pitch kræver øvelse, så prøv dit pitch af på nogle venner og tag imod deres feedback for at gøre det endnu skarpere. Tag højde for, at modtageren måske kun har begrænset viden om det, du dyrker eller søger sponsorater til, så undgå at dit pitch indeholder meget indforstået viden.

Evaluere og justere:
Ligesom det gør sig gældende i sportens verden, så skal man også ved sponsorsøgning løbende evaluere sine præstationer for at kunne udvikle sig. Er din succesrate lav, og modtager du mange afslag med enslydende begrundelser eller får du ingen tilbagemeldinger fra virksomhederne, så kan det være at der skal småjusteres i materialet, fremgangsmåderne eller i identificeringsprocessen af virksomhederne. Få eventuelt andre øjne på, og sørg for at justere i tide, så du ikke fortsætter med at køre i den forkerte retning.

Her er så de tre ting, du IKKE må gøre:

Starte uden en strategi:
Når du skal i gang med at søge sponsorer, så er det nødvendigt med en strategi og køreplan. Hvis du har sprunget over de indledende forberedelser og ikke har udarbejdet en strategi, så vil du få mange nederlag, akkurat ligesom hvis du skulle præstere i alt andet. Din sponsorsøgning vil blive fyldt med frustrationer, og det vil blive en demotiverende affære, som kan koste dig mange potentielle sponsorer og søvnløse nætter. Forbered dig grundigt og have en køreplan klar fra starten, så har du de bedste forudsætninger for at finde sponsorater.

Undervurdere markedet:
Der er meget hård kamp om sponsorater, og der er mange sponsorsøgere i markedet. Mange virksomheder bliver bombarderet med sponsoransøgninger, så det er alle mod alle, og du er i konkurrence med alle andre former for udøvere, foreninger, klubber, events, organisationer, kulturelle aktører og mange flere. Lige fra store professionelle klubber og verdensklasse atleter til de mindste nicheforeninger og nybegyndere. Derfor skal du gå ind til ‘kampen’ med det mindset og ikke undervurdere markedet.

Droppe opfølgningen:
Det kan ikke siges nok: Følg op på alle de sponsoransøgninger, du har ude. Kommer du ikke i kontakt med modtageren, når du følger op første gang, så prøver du bare igen senere eller dagen efter. Fordi du ikke har fået en tilbagemelding, er ikke nødvendigvis mangel på interesse fra virksomhedens side, men kan skyldes at der er travlt og at du nødvendigvis ikke står øverst på direktørens to-do-liste. Opfølgning viser engagement og et drive, hvilket er egenskaber de fleste virksomheder påskønner, så bliv ved med at følge op indtil du får svar.

Har du spørgsmål til nogle af rådene eller eventuelt ønsker en uddybning, så er du meget velkommen til at kontakte os. Vil du sikre dig de optimale forudsætninger i kampen om sponsoraterne, så kan du booke rådgivning HER

God sponsorjagt!

Skal 2024 være året, hvor du bryder mønsteret med afslag og manglende tilbagemeldinger, og lærer at finde sponsorater én gang for alle? Så kan vi hjælpe dig! Og vi deler gerne ud af vores erfaringer. Blandt andet i denne lille guide, som forhåbentligt kan hjælpe dig på rette vej. Da der grundlæggende er meget stor forskel på, hvad man som sponsorsøger kan tilbyde virksomheder, så er guiden udarbejdet for at tilgodese flest mulige i deres sponsorjagt. Det vil dog altid være bedst og mest effektivt at få rådgivning og sparring med udgangspunkt i de konkrete muligheder, man selv kan tilbyde. Det hjælper vi også gerne med, hvor du f.eks. kan ringe og få gratis sparring, booke møde til rådgivning eller deltage på et af vores kurser i sponsorsøgning.

Men her har vi udvalgt fem gode råd og tre ting, du IKKE må gøre.

Lad os starte med de gode:

Forberedelse og strategi:
Hvis du ønsker at nå dine mål, så er forberedelse og strategien altafgørende – både i sport og i sponsorsøgning. Derfor skal du igang hurtigst muligt, hvis du har forhåbninger om at finde sponsorater. I din forberedelse skal du bl.a. få styr på din gode historie, dine værdier, dine eksponerings- og aktiveringsmuligheder, den rette prissætning, samt strukturer din sponsorproces, så den passer til dig og den tid, du har mulighed for at investere. Den tid, du investerer i en grundig forberedelse og optimal strategi, lønner sig og sparer dig for mange spildte timer, afslag og frustrationer.

Sponsoransøgning og værdi:

I din sponsoransøgning skal du tydeliggøre, hvordan et samarbejde med dig kan skabe værdi for virksomheden. Fokus skal derfor ikke være hvad du gerne vil have, men derimod hvad virksomheden kan få ud af et samarbejde. Så i stedet for en masse snak om logostørrelser og placeringer, så byd ind med potentielle aktiveringsmuligheder af virksomhedens kunder og medarbejdere. Undgå faldgruben med standardansøgninger. Det er måske hurtigere at lave i starten, men din sponsorsøgning bliver ineffektiv, og du ender med at spilde en masse tid og energi. Tilpas derimod sponsoransøgningen til den virksomhed, du søger hos.

Identificere og prioritere:
Der er mange virksomheder, så hvor skal man starte? For at kunne identificere de mest potentielle sponsorer, skal du have styr på din egen profil, dine mål og værdier, samt eventuelle målgrupper, du er i kontakt med. Det hele handler om at matche og skabe værdi for virksomheden, så prioriter de virksomheder eller brancher, hvor du har mest tilfælles eller deler målgrupper med. Et par faktorer kan også være om du har nogen former for relation til virksomheden eller tilgængeligheden til beslutningstageren, som f.eks. direktøren eller marketingchefen.

Et skarpt pitch:
Når du skal i dialog med en beslutningstager, så skal du på kort tid kunne fortælle hvem du er og hvordan et samarbejde med dig giver værdi for lige præcis deres virksomhed. Det skal være kort og præcist, samt vise at du har sat dig ind i virksomheden. Et godt pitch kræver øvelse, så prøv dit pitch af på nogle venner og tag imod deres feedback for at gøre det endnu skarpere. Tag højde for, at modtageren måske kun har begrænset viden om det, du dyrker eller søger sponsorater til, så undgå at dit pitch indeholder meget indforstået viden.

Evaluere og justere:
Ligesom det gør sig gældende i sportens verden, så skal man også ved sponsorsøgning løbende evaluere sine præstationer for at kunne udvikle sig. Er din succesrate lav, og modtager du mange afslag med enslydende begrundelser eller får du ingen tilbagemeldinger fra virksomhederne, så kan det være at der skal småjusteres i materialet, fremgangsmåderne eller i identificeringsprocessen af virksomhederne. Få eventuelt andre øjne på, og sørg for at justere i tide, så du ikke fortsætter med at køre i den forkerte retning.

Her er så de tre ting, du IKKE må gøre:

Starte uden en strategi:
Når du skal i gang med at søge sponsorer, så er det nødvendigt med en strategi og køreplan. Hvis du har sprunget over de indledende forberedelser og ikke har udarbejdet en strategi, så vil du få mange nederlag, akkurat ligesom hvis du skulle præstere i alt andet. Din sponsorsøgning vil blive fyldt med frustrationer, og det vil blive en demotiverende affære, som kan koste dig mange potentielle sponsorer og søvnløse nætter. Forbered dig grundigt og have en køreplan klar fra starten, så har du de bedste forudsætninger for at finde sponsorater.

Undervurdere markedet:
Der er meget hård kamp om sponsorater, og der er mange sponsorsøgere i markedet. Mange virksomheder bliver bombarderet med sponsoransøgninger, så det er alle mod alle, og du er i konkurrence med alle andre former for udøvere, foreninger, klubber, events, organisationer, kulturelle aktører og mange flere. Lige fra store professionelle klubber og verdensklasse atleter til de mindste nicheforeninger og nybegyndere. Derfor skal du gå ind til ‘kampen’ med det mindset og ikke undervurdere markedet.

Droppe opfølgningen:
Det kan ikke siges nok: Følg op på alle de sponsoransøgninger, du har ude. Kommer du ikke i kontakt med modtageren, når du følger op første gang, så prøver du bare igen senere eller dagen efter. Fordi du ikke har fået en tilbagemelding, er ikke nødvendigvis mangel på interesse fra virksomhedens side, men kan skyldes at der er travlt og at du nødvendigvis ikke står øverst på direktørens to-do-liste. Opfølgning viser engagement og et drive, hvilket er egenskaber de fleste virksomheder påskønner, så bliv ved med at følge op indtil du får svar.

Har du spørgsmål til nogle af rådene eller eventuelt ønsker en uddybning, så er du meget velkommen til at kontakte os. Vil du sikre dig de optimale forudsætninger i kampen om sponsoraterne, så kan du booke rådgivning HER.

God sponsorjagt!

Her er flere guides, tips og tricks

Sådan opnår du økonomisk støtte!

Guide til offentlige tilskud, fonde, sponsorater, puljer og legater.

Løvens Hule

Brug tricksene fra Løven Hule når du søger sponsorater.

450.000 kr. i nye sponsorater på første år

Vejle Svømmeklub

Første måned: 11 SPONSORER og 30-dobblet investering

Mathilde Leegaard

Afspil video

Se videoen: sådan fik daniel en sponsor på få dage

Daniel K. Pedersen

Vil du også have en sponsor på få dage som Daniel, finde mere end 10 sponsorer på en måned som Mathilde eller opnå 450.000 kr. i sponsorater på et år som Vejle Svømmeklub?

Så står vi klar til hjælpe med en skræddersyet strategi og dele de effektive metoder og værktøjer!

Kontakt os eller book tid til en gratis og uforpligtende sparringssession – så er du et skridt nærmere din næste sponsor!

guides, tips og tricks

Øg din succesrate og spring over begynderfejl og faldgruber i vores nyttige guideunivers, hvor du løbende vil modtage guides, tips og tricks til dine sponsoransøgninger.

Øg din succesrate og spring over begynderfejl og faldgruber i vores nyttige guideunivers, hvor du løbende vil modtage guides, tips og tricks til dine sponsoransøgninger.

Skal vi hjælpe dig?

Åbningstider:

Man-fre: Kl. 8-18

Weekend: Kl. 10-14

Har du spørgsmål?