fbpx

Sponsorsøgning: Sådan får du en optimal forberedelse

“Forberedelse er nøglen til succes”, sagde opfinderen Alexander Graham Bell. Og det gælder i høj grad, når det kommer til sponsorater, hvor der er massiv konkurrence.

Men hvilke forberedelser skal man så lave inden selve sponsoransøgningen?  

Det vil jeg via 3 steps prøve at give dig et indblik i, så du ikke kommer til at spilde en masse unødig energi og rende ind i et demotiverende hav af afslag.

Men først vil jeg lige beskrive det aktuelle sponsormarked, så du har en forståelse for vigtigheden af den gode forberedelse. For lige nu oplever vi en historisk høj inflation, stigende energipriser og en ret usikker verdenssituation. Det har du nok allerede mærket i husholdningsbudgettet, og det samme har erhvervslivet inkl. nuværende og potentielle sponsorer. Deres udgifter til materialer, transport og energi er øget betragteligt, hvilket gør, at de nedjusterer eller fravælger nogle udgiftsposter. Det vil i mange tilfælde påvirke sponsorater og medføre færre sponsorudbydere og færre sponsorkroner. Det medfører også en øget konkurrence blandt sponsorsøgere, da der skal flere sponsorer til for at dække det eksisterende behov og de prisstigninger, som også sponsorsøgere møder.

Så derfor er her 3 forberedende steps:

Step 1: “Produktet” 

Selvom du naturligvis ikke er et “produkt”, så bliver du ofte nødt til at anskue det sådan, når det gælder uopfordret sponsorsøgning og sponsorater. Derfor er det første, du skal have styr på selve produktet. Hvad består produktet af, hvordan er det blevet til dét produkt, det er nu, og hvad er planerne for videreudvikling af produktet?

Step 2: “Anvendelsesmulighederne”

Når nu du har styr på produktet, så kommer selve “anvendelsesmulighederne”. Altså hvilke muligheder har virksomheden for at anvende produktet. Det kan i mange tilfælde f.eks. være eksponering og aktivering, men man er nødt til nøje at beskrive anvendelsesmulighederne til en potentiel sponsor, da de ikke kender produktet i forvejen. Husk også at tænke i alternative anvendelsesmuligheder.  

Step 3: “Resultatet”

Produktet har du styr på, du kan beskrive anvendelsesmulighederne, så nu gælder det om at fortælle om de potentielle resultater, virksomheden kan opnå. Prøv at forestille dig processen i at sælge en røremaskine (det kommer til at give mening). 

Du starter med at forklare, hvordan den er blevet udviklet, og hvad den kan præstere. Herefter beskriver du alle de spændende anvendelsesmuligheder, alt det tilbehør der kan følge med og det kommende tilbehør. Slutligt fortæller du så om smagen af alle de lækre kager, det nybagte rugbrød, de dejlige kødretter og den hjemmerørte is.

Er du blevet lækkersulten og fået lyst til en røremaskine? Det skal dine potentielle sponsorer også have.

Opsummering: Inden du sender en sponsoransøgning, så forbered de ovenstående tre steps, hvis du ønsker lækkersultne sponsorer. Er du i tvivl om processen, produktet, anvendelsesmulighederne, de potentielle resultater eller andet ift. sponsorater, så kan du gratis og helt uforpligtende ringe til os og få sparring til din sponsorsøgning. Ønsker du at blive en “supersælger”, lære alle fremgangsmåder og få et stort forspring ift. dine konkurrenter, så afholder Sponsor Academy kurser i sponsorsøgning i hele landet.  

“Forberedelse er nøglen til succes”, sagde opfinderen Alexander Graham Bell. Og det gælder i høj grad, når det kommer til sponsorater, hvor der er massiv konkurrence.

Men hvilke forberedelser skal man så lave inden selve sponsoransøgningen?  

Det vil jeg via 3 steps prøve at give dig et indblik i, så du ikke kommer til at spilde en masse unødig energi og rende ind i et demotiverende hav af afslag.

Men først vil jeg lige beskrive det aktuelle sponsormarked, så du har en forståelse for vigtigheden af den gode forberedelse. For lige nu oplever vi en historisk høj inflation, stigende energipriser og en ret usikker verdenssituation. Det har du nok allerede mærket i husholdningsbudgettet, og det samme har erhvervslivet inkl. nuværende og potentielle sponsorer. Deres udgifter til materialer, transport og energi er øget betragteligt, hvilket gør, at de nedjusterer eller fravælger nogle udgiftsposter. Det vil i mange tilfælde påvirke sponsorater og medføre færre sponsorudbydere og færre sponsorkroner. Det medfører også en øget konkurrence blandt sponsorsøgere, da der skal flere sponsorer til for at dække det eksisterende behov og de prisstigninger, som også sponsorsøgere møder.

Så derfor er her 3 forberedende steps:

Step 1: “Produktet” 

Selvom du naturligvis ikke er et “produkt”, så bliver du ofte nødt til at anskue det sådan, når det gælder uopfordret sponsorsøgning og sponsorater. Derfor er det første, du skal have styr på selve produktet. Hvad består produktet af, hvordan er det blevet til dét produkt, det er nu, og hvad er planerne for videreudvikling af produktet?

Step 2: “Anvendelsesmulighederne”

Når nu du har styr på produktet, så kommer selve “anvendelsesmulighederne”. Altså hvilke muligheder har virksomheden for at anvende produktet. Det kan i mange tilfælde f.eks. være eksponering og aktivering, men man er nødt til nøje at beskrive anvendelsesmulighederne til en potentiel sponsor, da de ikke kender produktet i forvejen. Husk også at tænke i alternative anvendelsesmuligheder.  

Step 3: “Resultatet”

Produktet har du styr på, du kan beskrive anvendelsesmulighederne, så nu gælder det om at fortælle om de potentielle resultater, virksomheden kan opnå. Prøv at forestille dig processen i at sælge en røremaskine (det kommer til at give mening). 

Du starter med at forklare, hvordan den er blevet udviklet, og hvad den kan præstere. Herefter beskriver du alle de spændende anvendelsesmuligheder, alt det tilbehør der kan følge med og det kommende tilbehør. Slutligt fortæller du så om smagen af alle de lækre kager, det nybagte rugbrød, de dejlige kødretter og den hjemmerørte is.

Er du blevet lækkersulten og fået lyst til en røremaskine? Det skal dine potentielle sponsorer også have.

Opsummering: Inden du sender en sponsoransøgning, så forbered de ovenstående tre steps, hvis du ønsker lækkersultne sponsorer. Er du i tvivl om processen, produktet, anvendelsesmulighederne, de potentielle resultater eller andet ift. sponsorater, så kan du gratis og helt uforpligtende ringe til os og få sparring til din sponsorsøgning. Ønsker du at blive en “supersælger”, lære alle fremgangsmåder og få et stort forspring ift. dine konkurrenter, så afholder Sponsor Academy kurser i sponsorsøgning i hele landet.  

Du kan løbende få flere gratis guides om sponsorater i indbakken, og hvis du tilmelder dig nu, får du de to guides ‘5 fokusområder, hvis du vil have sponsorer i 2023’ og ‘Sponsorsøgning i krisetid?: Her er 5 gode råd!’ lige med det samme.

Læs flere sponsorguides

Offentlige tilskud, puljer, sponsorater, fonde og legater - sådan opnår man dem!

Læs Danmarks største guide med råd til de økonomiske støttemuligheder for sportsudøvere og foreninger – den vil du bare ikke gå glip af!

Offentlige tilskud, puljer, sponsorater, fonde og legater - sådan opnår man dem!

Læs Danmarks største guide med råd til de økonomiske støttemuligheder for sportsudøvere og foreninger – den vil du bare ikke gå glip af!

Vind et professionelt og skræddersyet sponsoroplæg

Vind et professionelt og skræddersyet sponsoroplæg

Vind et professionelt og skræddersyet sponsoroplæg

Sådan kan du finde din næste sponsor

Rådgivning

Få et solidt forspring med professionel rådgivning, der sikrer dig de bedste forudsætninger. Muligheder hele ugen.

Kurser

Effektive og brugbare værktøjer og fremgangsmåder der skaffer sponsorer. Efterårets kursuskalender er klar!

Guides

Læs alle de nyttige guides med tips og tricks du kan implementere i din sponsorsøgning med det samme.

Konstant optimering

Få inspiration og tricks med aktuelle og brugbare sponsorguides direkte i indbakken. Tilmeld dig nu, og få de to guides ‘5 fokusområder, hvis du vil have sponsorer i 2023’ og ‘Sponsorsøgning i krisetid?: Her er 5 gode råd!’ lige med det samme.

Konstant optimering

Få inspiration og tricks med aktuelle og brugbare sponsorguides direkte i indbakken. Tilmeld dig nu, og få de to guides ‘5 fokusområder, hvis du vil have sponsorer i 2023’ og ‘Sponsorsøgning i krisetid?: Her er 5 gode råd!’ lige med det samme.

Vi har allerede styrket sponsorarbejdet hos +250 foreninger, klubber, udøvere, organisationer og forbund - se nogle af dem her:

Sponsor Academys ambassadører

Uddannelsespartnere:

Forbundspartnere:

Vi er klar til at hjælpe med sponsorater

Sponsor Academy

Sydvestvej 74

8700 Horsens

CVR. 43096680

Sponsor Academy

Sydvestvej 74

8700 Horsens

CVR. 43096680

Ring og SMS

+45 3171 5717

Åbningstider: Mandag – fredag: Kl. 8-18  Weekend: Kl. 10-14