fbpx

Sponsorguide: 'De 5 vigtige' inden du sender sponsoransøgningen

NU du dælme klar til at få et sponsorat! Du har lavet et supergodt forarbejde, valgt den rigtige strategi, har styr på værdien for den udvalgte virksomhed og din prissætning sidder lige i skabet. “Jamen, så er det jo bare at få sendt sponsoransøgningen afsted, og sætte flueben ved det sidste punkt på listen, ikk’?” Det ultrakorte svar er nej. For hvis du vil have det optimale ud af den tid, du lige har brugt på din sponsoransøgning, så skal “De 5 vigtige” på to-do-listen, og de skal klares, INDEN ansøgningen ryger afsted. Flere af punkterne kan være afgørende for, om du opnår et sponsorat eller har spildt tiden.

Så her får du ‘De 5 vigtige’:

Få styr på beslutningstageren! 

Det vigtigste i sponsorprocessen er at komme i dialog med beslutningstageren. Det er et meget omfattende emne, som har et helt selvstændigt afsnit på vores sponsorkurser, men jeg vil prøve at forklare hovedtrækkene og nogle af de største fejl, du skal undgå. 

Den typiske fejl er at sende sin ansøgning til virksomhedens hovedmail adresseret: ‘Til rette vedkommende’. Det viser, at man ikke har sat ind i virksomhedens organisation, samtidigt med at man misser det første vigtige skridt i at skabe en relation. Derudover så lander ansøgningen direkte i kløerne på virksomhedens ‘gatekeeper’/dørmand, som måske ikke vurderer, at en uopfordret sponsoransøgning er relevant, hvorefter den vil lide en hurtig død.

I små virksomheder er det ofte direktøren, som træffer beslutningen, om der skal investeres i et sponsorat, men i større virksomheder kan det være svært at finde den ansvarlige for sponsorkronerne. Der skal du via hjemmesiden, LinkedIn eller din trofaste ven Google gå på jagt efter Marketingschef, Marketingsansvarlig, Marketing Manager eller Head of Marketing. Nogle virksomheder har en svaghed for flotte titler, så der kan CMO, Brand Manager, Brand Strategist eller Promotion Manager i nogle tilfælde også dække ansvarsområdet.

Du kan også ringe til virksomheden, men der vil du igen få fat i en gatekeeper, som sjældent er villig til at udlevere relevante kontaktoplysninger, og hvor standardsvaret er, at du skal sende det til hovedmailen, hvorefter du står i den problemstilling, jeg nævnte tidligere.

Lav en fængende emnelinje!

Når du har fundet beslutningstageren, så er emnelinjen det næste, der skal være styr på. Emnelinjen skal give beslutningstageren lyst til at 

åbne og læse mailen. ‘Uopfordret sponsoransøgning’ er derfor ikke den bedste overskrift, da du allerede dér “afslører” indholdet og hurtigt kan blive sorteret fra i en hektisk indboks. Derimod er ‘Oplæg til samarbejde’ og ‘Indgåelse af partnerskab’ mere effektive, og de giver en højere åbningsrate.

Skriv værdien i mailen!

Når emnelinjen har “gjort sit arbejde”, så skal mailteksten bruges som teaser for at åbne den sponsoransøgning, du har vedhæftet. Derfor skal du ikke skrive ‘Hermed fremsendes uopfordret sponsoransøgning’, men i stedet starte med dit navn og din sport/klub og hurtigt komme til begrundelsen for, at du lige præcis har udvalgt deres virksomhed. Gerne i samme sætning. Forklar derefter i korte træk den værdi, du, via et sponsorat, kan tilføre dem. Opstil de 4-5 største værdier og gør det i punktform, så det er mere overskueligt at læse. Afslut det sidste punkt  ‘med mere’, da det bidrager til teaser-formålet.

Vælg det rigtige afsendelsestidspunkt!

Den her guide har til formål at give dig de bedste forudsætninger for, at du lykkes med din sponsorsøgning, så alle detaljer tæller, selvom du måske tænker, at mailens afsendelsestidspunkt ikke har nogen betydning. Men det har det. Du kender det nok selv, at du er mere modtagelig for input på nogle tidspunkter end andre. Det samme gør sig også gældende, når det kommer til erhvervslivet. Derfor er tirsdag – torsdag de mest velegnede dage at sende din sponsoransøgning, og de optimale tidspunkter er morgen og eftermiddag, så undgå middagstid.  

Sæt tid af til at følge op!

Én af de største grunde til, at sponsorsøgning mislykkes, er manglende opfølgning. Vigtigheden af opfølgning kan simpelthen ikke understreges nok. For der kan være tusindvis af grunde til, hvorfor du ikke har fået en tilbagemelding endnu. Derfor er det vigtigt, at du sætter tid af til at følge op, når du har sendt en ansøgning. Du kan gøre det via telefonen (undgå igen middagstid) eller på mail, hvis du ikke er helt tryg ved at følge op i telefonen. Book tid i din kalender 9-10 arbejdsdage efter du har sendt ansøgningen, således at beslutningstageren eventuelt har haft mulighed for at drøfte det på et ugemøde.

Rigtig god sponsorjagt, og hvis du ønsker at lære alt det der giver resultater i lige præcis din sponsorsøgning, så vil jeg anbefale at du får lavet en sponsorstrategi. Du kan booke et onlinemøde nedenfor eller ringe og få en gratis og uforpligtende sparringssamtale. 

NU du dælme klar til at få et sponsorat! Du har lavet et supergodt forarbejde, valgt den rigtige strategi, har styr på værdien for den udvalgte virksomhed og din prissætning sidder lige i skabet. “Jamen, så er det jo bare at få sendt sponsoransøgningen afsted, og sætte flueben ved det sidste punkt på listen, ikk’?” Det ultrakorte svar er nej. For hvis du vil have det optimale ud af den tid, du lige har brugt på din sponsoransøgning, så skal “De 5 vigtige” på to-do-listen, og de skal klares, INDEN ansøgningen ryger afsted. Flere af punkterne kan være afgørende for, om du opnår et sponsorat eller har spildt tiden.

Så her får du ‘De 5 vigtige’:

Få styr på beslutningstageren! 

Det vigtigste i sponsorprocessen er at komme i dialog med beslutningstageren. Det er et meget omfattende emne, som har et helt selvstændigt afsnit på vores sponsorkurser, men jeg vil prøve at forklare hovedtrækkene og nogle af de største fejl, du skal undgå. 

Den typiske fejl er at sende sin ansøgning til virksomhedens hovedmail adresseret: ‘Til rette vedkommende’. Det viser, at man ikke har sat ind i virksomhedens organisation, samtidigt med at man misser det første vigtige skridt i at skabe en relation. Derudover så lander ansøgningen direkte i kløerne på virksomhedens ‘gatekeeper’/dørmand, som måske ikke vurderer, at en uopfordret sponsoransøgning er relevant, hvorefter den vil lide en hurtig død.

I små virksomheder er det ofte direktøren, som træffer beslutningen, om der skal investeres i et sponsorat, men i større virksomheder kan det være svært at finde den ansvarlige for sponsorkronerne. Der skal du via hjemmesiden, LinkedIn eller din trofaste ven Google gå på jagt efter Marketingschef, Marketingsansvarlig, Marketing Manager eller Head of Marketing. Nogle virksomheder har en svaghed for flotte titler, så der kan CMO, Brand Manager, Brand Strategist eller Promotion Manager i nogle tilfælde også dække ansvarsområdet.

Du kan også ringe til virksomheden, men der vil du igen få fat i en gatekeeper, som sjældent er villig til at udlevere relevante kontaktoplysninger, og hvor standardsvaret er, at du skal sende det til hovedmailen, hvorefter du står i den problemstilling, jeg nævnte tidligere.

Lav en fængende emnelinje!

Når du har fundet beslutningstageren, så er emnelinjen det næste, der skal være styr på. Emnelinjen skal give beslutningstageren lyst til at

åbne og læse mailen. ‘Uopfordret sponsoransøgning’ er derfor ikke den bedste overskrift, da du allerede dér “afslører” indholdet og hurtigt kan blive sorteret fra i en hektisk indboks. Derimod er ‘Oplæg til samarbejde’ og ‘Indgåelse af partnerskab’ mere effektive, og de giver en højere åbningsrate.

Skriv værdien i mailen!

Når emnelinjen har “gjort sit arbejde”, så skal mailteksten bruges som teaser for at åbne den sponsoransøgning, du har vedhæftet. Derfor skal du ikke skrive ‘Hermed fremsendes uopfordret sponsoransøgning’, men i stedet starte med dit navn og din sport/klub og hurtigt komme til begrundelsen for, at du lige præcis har udvalgt deres virksomhed. Gerne i samme sætning. Forklar derefter i korte træk den værdi, du, via et sponsorat, kan tilføre dem. Opstil de 4-5 største værdier og gør det i punktform, så det er mere overskueligt at læse. Afslut det sidste punkt  ‘med mere’, da det bidrager til teaser-formålet.

Vælg det rigtige afsendelsestidspunkt!

Den her guide har til formål at give dig de bedste forudsætninger for, at du lykkes med din sponsorsøgning, så alle detaljer tæller, selvom du måske tænker, at mailens afsendelsestidspunkt ikke har nogen betydning. Men det har det. Du kender det nok selv, at du er mere modtagelig for input på nogle tidspunkter end andre. Det samme gør sig også gældende, når det kommer til erhvervslivet. Derfor er tirsdag – torsdag de mest velegnede dage at sende din sponsoransøgning, og de optimale tidspunkter er morgen og eftermiddag, så undgå middagstid.  

Sæt tid af til at følge op!

Én af de største grunde til, at sponsorsøgning mislykkes, er manglende opfølgning. Vigtigheden af opfølgning kan simpelthen ikke understreges nok. For der kan være tusindvis af grunde til, hvorfor du ikke har fået en tilbagemelding endnu. Derfor er det vigtigt, at du sætter tid af til at følge op, når du har sendt en ansøgning. Du kan gøre det via telefonen (undgå igen middagstid) eller på mail, hvis du ikke er helt tryg ved at følge op i telefonen. Book tid i din kalender 9-10 arbejdsdage efter du har sendt ansøgningen, således at beslutningstageren eventuelt har haft mulighed for at drøfte det på et ugemøde.

Rigtig god sponsorjagt, og hvis du ønsker at lære alt det der giver resultater i lige præcis din sponsorsøgning, så vil jeg anbefale at du får lavet en sponsorstrategi. Du kan booke et onlinemøde nedenfor eller ringe og få en gratis og uforpligtende sparringssamtale. 

Læs flere sponsorguides

Du kan løbende få flere gratis guides om sponsorater i indbakken, og hvis du tilmelder dig nu, får du de to guides ‘5 fokusområder, hvis du vil have sponsorer i 2023’ og ‘Sponsorsøgning i krisetid?: Her er 5 gode råd!’ lige med det samme.

Vind et professionelt og skræddersyet sponsoroplæg

Vind et professionelt og skræddersyet sponsoroplæg

Vind et professionelt og skræddersyet sponsoroplæg

Sådan kan du finde din næste sponsor

Rådgivning

Få et solidt forspring med professionel rådgivning i sponsorater, der sikrer dig de bedste forudsætninger.

Kurser

Effektive og brugbare værktøjer og fremgangsmåder der skaffer sponsorer. Efterårets kursuskalender er klar!

Guides

Læs alle de nyttige guides med tips og tricks du kan implementere i din sponsorsøgning med det samme.

Det krævede kun ét rådgivningsmøde at få 11 nye sponsorer på en måned! Priserne blev femdoblet og næsten samtlige virksomheder sagde ja med det samme!

- Tine Ryth

Vi har allerede styrket sponsorarbejdet hos +250 foreninger, klubber, udøvere, organisationer og forbund - se nogle af dem her:

Sponsor Academys ambassadører

René Holten Poulsen

Kajakroer og 3x Verdensmester

Daniel Wagner

Para-atlet og 3x Verdensmester

Ukaleq Slettemark

Skiskytte og U19 Verdensmester

Anders Thomsen

Speedwaykører og 2x Danmarksmester

Se vores ambassadører

Sponsor Academys ambassadører

René Holten Poulsen

Kajakroer og 3x Verdensmester

Daniel Wagner

Para-atlet og 3x Verdensmester

Ukaleq Slettemark

Skiskytte og U19 Verdensmester

Anders Thomsen

Speedwaykører og 2x Danmarksmester

Uddannelsespartnere:

Forbundspartnere:

Vi er klar til at hjælpe med sponsorater

Sponsor Academy

Sydvestvej 74

8700 Horsens

CVR. 43096680

Sponsor Academy

Sydvestvej 74

8700 Horsens

CVR. 43096680

Ring og SMS

+45 3171 5717

Åbningstider: Mandag – fredag: Kl. 8-18  Weekend: Kl. 10-14