Sponsorguide: 'De 5 vigtige' inden du sender sponsoransøgningen
NU du dælme klar til at få et sponsorat! Du har lavet et supergodt forarbejde, valgt den rigtige strategi, har styr på værdien for den udvalgte virksomhed og din prissætning sidder lige i skabet. “Jamen, så er det jo bare at få sendt sponsoransøgningen afsted, og sætte flueben ved det sidste punkt på listen, ikk’?” Det ultrakorte svar er nej. For hvis du vil have det optimale ud af den tid, du lige har brugt på din sponsoransøgning, så skal “De 5 vigtige” på to-do-listen, og de skal klares, INDEN ansøgningen ryger afsted. Flere af punkterne kan være afgørende for, om du opnår et sponsorat eller har spildt tiden.
Så her får du ‘De 5 vigtige’:
Få styr på beslutningstageren!
Det vigtigste i sponsorprocessen er at komme i dialog med beslutningstageren. Det er et meget omfattende emne, som har et helt selvstændigt afsnit på vores sponsorkurser, men jeg vil prøve at forklare hovedtrækkene og nogle af de største fejl, du skal undgå.
Den typiske fejl er at sende sin ansøgning til virksomhedens hovedmail adresseret: ‘Til rette vedkommende’. Det viser, at man ikke har sat ind i virksomhedens organisation, samtidigt med at man misser det første vigtige skridt i at skabe en relation. Derudover så lander ansøgningen direkte i kløerne på virksomhedens ‘gatekeeper’/dørmand, som måske ikke vurderer, at en uopfordret sponsoransøgning er relevant, hvorefter den vil lide en hurtig død.
I små virksomheder er det ofte direktøren, som træffer beslutningen, om der skal investeres i et sponsorat, men i større virksomheder kan det være svært at finde den ansvarlige for sponsorkronerne. Der skal du via hjemmesiden, LinkedIn eller din trofaste ven Google gå på jagt efter Marketingschef, Marketingsansvarlig, Marketing Manager eller Head of Marketing. Nogle virksomheder har en svaghed for flotte titler, så der kan CMO, Brand Manager, Brand Strategist eller Promotion Manager i nogle tilfælde også dække ansvarsområdet.
Du kan også ringe til virksomheden, men der vil du igen få fat i en gatekeeper, som sjældent er villig til at udlevere relevante kontaktoplysninger, og hvor standardsvaret er, at du skal sende det til hovedmailen, hvorefter du står i den problemstilling, jeg nævnte tidligere.
Lav en fængende emnelinje!
Når du har fundet beslutningstageren, så er emnelinjen det næste, der skal være styr på. Emnelinjen skal give beslutningstageren lyst til at
åbne og læse mailen. ‘Uopfordret sponsoransøgning’ er derfor ikke den bedste overskrift, da du allerede dér “afslører” indholdet og hurtigt kan blive sorteret fra i en hektisk indboks. Derimod er ‘Oplæg til samarbejde’ og ‘Indgåelse af partnerskab’ mere effektive, og de giver en højere åbningsrate.
Skriv værdien i mailen!
Når emnelinjen har “gjort sit arbejde”, så skal mailteksten bruges som teaser for at åbne den sponsoransøgning, du har vedhæftet. Derfor skal du ikke skrive ‘Hermed fremsendes uopfordret sponsoransøgning’, men i stedet starte med dit navn og din sport/klub og hurtigt komme til begrundelsen for, at du lige præcis har udvalgt deres virksomhed. Gerne i samme sætning. Forklar derefter i korte træk den værdi, du, via et sponsorat, kan tilføre dem. Opstil de 4-5 største værdier og gør det i punktform, så det er mere overskueligt at læse. Afslut det sidste punkt ‘med mere’, da det bidrager til teaser-formålet.
Vælg det rigtige afsendelsestidspunkt!
Den her guide har til formål at give dig de bedste forudsætninger for, at du lykkes med din sponsorsøgning, så alle detaljer tæller, selvom du måske tænker, at mailens afsendelsestidspunkt ikke har nogen betydning. Men det har det. Du kender det nok selv, at du er mere modtagelig for input på nogle tidspunkter end andre. Det samme gør sig også gældende, når det kommer til erhvervslivet. Derfor er tirsdag – torsdag de mest velegnede dage at sende din sponsoransøgning, og de optimale tidspunkter er morgen og eftermiddag, så undgå middagstid.
Sæt tid af til at følge op!
Én af de største grunde til, at sponsorsøgning mislykkes, er manglende opfølgning. Vigtigheden af opfølgning kan simpelthen ikke understreges nok. For der kan være tusindvis af grunde til, hvorfor du ikke har fået en tilbagemelding endnu. Derfor er det vigtigt, at du sætter tid af til at følge op, når du har sendt en ansøgning. Du kan gøre det via telefonen (undgå igen middagstid) eller på mail, hvis du ikke er helt tryg ved at følge op i telefonen. Book tid i din kalender 9-10 arbejdsdage efter du har sendt ansøgningen, således at beslutningstageren eventuelt har haft mulighed for at drøfte det på et ugemøde.
Rigtig god sponsorjagt, og hvis du ønsker at lære alt det der giver resultater i lige præcis din sponsorsøgning, så vil jeg anbefale at du får lavet en sponsorstrategi. Du kan booke et onlinemøde nedenfor eller ringe og få en gratis og uforpligtende sparringssamtale.
NU du dælme klar til at få et sponsorat! Du har lavet et supergodt forarbejde, valgt den rigtige strategi, har styr på værdien for den udvalgte virksomhed og din prissætning sidder lige i skabet. “Jamen, så er det jo bare at få sendt sponsoransøgningen afsted, og sætte flueben ved det sidste punkt på listen, ikk’?” Det ultrakorte svar er nej. For hvis du vil have det optimale ud af den tid, du lige har brugt på din sponsoransøgning, så skal “De 5 vigtige” på to-do-listen, og de skal klares, INDEN ansøgningen ryger afsted. Flere af punkterne kan være afgørende for, om du opnår et sponsorat eller har spildt tiden.
Så her får du ‘De 5 vigtige’:
Få styr på beslutningstageren!
Det vigtigste i sponsorprocessen er at komme i dialog med beslutningstageren. Det er et meget omfattende emne, som har et helt selvstændigt afsnit på vores sponsorkurser, men jeg vil prøve at forklare hovedtrækkene og nogle af de største fejl, du skal undgå.
Den typiske fejl er at sende sin ansøgning til virksomhedens hovedmail adresseret: ‘Til rette vedkommende’. Det viser, at man ikke har sat ind i virksomhedens organisation, samtidigt med at man misser det første vigtige skridt i at skabe en relation. Derudover så lander ansøgningen direkte i kløerne på virksomhedens ‘gatekeeper’/dørmand, som måske ikke vurderer, at en uopfordret sponsoransøgning er relevant, hvorefter den vil lide en hurtig død.
I små virksomheder er det ofte direktøren, som træffer beslutningen, om der skal investeres i et sponsorat, men i større virksomheder kan det være svært at finde den ansvarlige for sponsorkronerne. Der skal du via hjemmesiden, LinkedIn eller din trofaste ven Google gå på jagt efter Marketingschef, Marketingsansvarlig, Marketing Manager eller Head of Marketing. Nogle virksomheder har en svaghed for flotte titler, så der kan CMO, Brand Manager, Brand Strategist eller Promotion Manager i nogle tilfælde også dække ansvarsområdet.
Du kan også ringe til virksomheden, men der vil du igen få fat i en gatekeeper, som sjældent er villig til at udlevere relevante kontaktoplysninger, og hvor standardsvaret er, at du skal sende det til hovedmailen, hvorefter du står i den problemstilling, jeg nævnte tidligere.
Lav en fængende emnelinje!
Når du har fundet beslutningstageren, så er emnelinjen det næste, der skal være styr på. Emnelinjen skal give beslutningstageren lyst til at
åbne og læse mailen. ‘Uopfordret sponsoransøgning’ er derfor ikke den bedste overskrift, da du allerede dér “afslører” indholdet og hurtigt kan blive sorteret fra i en hektisk indboks. Derimod er ‘Oplæg til samarbejde’ og ‘Indgåelse af partnerskab’ mere effektive, og de giver en højere åbningsrate.
Skriv værdien i mailen!
Når emnelinjen har “gjort sit arbejde”, så skal mailteksten bruges som teaser for at åbne den sponsoransøgning, du har vedhæftet. Derfor skal du ikke skrive ‘Hermed fremsendes uopfordret sponsoransøgning’, men i stedet starte med dit navn og din sport/klub og hurtigt komme til begrundelsen for, at du lige præcis har udvalgt deres virksomhed. Gerne i samme sætning. Forklar derefter i korte træk den værdi, du, via et sponsorat, kan tilføre dem. Opstil de 4-5 største værdier og gør det i punktform, så det er mere overskueligt at læse. Afslut det sidste punkt ‘med mere’, da det bidrager til teaser-formålet.
Vælg det rigtige afsendelsestidspunkt!
Den her guide har til formål at give dig de bedste forudsætninger for, at du lykkes med din sponsorsøgning, så alle detaljer tæller, selvom du måske tænker, at mailens afsendelsestidspunkt ikke har nogen betydning. Men det har det. Du kender det nok selv, at du er mere modtagelig for input på nogle tidspunkter end andre. Det samme gør sig også gældende, når det kommer til erhvervslivet. Derfor er tirsdag – torsdag de mest velegnede dage at sende din sponsoransøgning, og de optimale tidspunkter er morgen og eftermiddag, så undgå middagstid.
Sæt tid af til at følge op!
Én af de største grunde til, at sponsorsøgning mislykkes, er manglende opfølgning. Vigtigheden af opfølgning kan simpelthen ikke understreges nok. For der kan være tusindvis af grunde til, hvorfor du ikke har fået en tilbagemelding endnu. Derfor er det vigtigt, at du sætter tid af til at følge op, når du har sendt en ansøgning. Du kan gøre det via telefonen (undgå igen middagstid) eller på mail, hvis du ikke er helt tryg ved at følge op i telefonen. Book tid i din kalender 9-10 arbejdsdage efter du har sendt ansøgningen, således at beslutningstageren eventuelt har haft mulighed for at drøfte det på et ugemøde.
Rigtig god sponsorjagt, og hvis du ønsker at lære alt det der giver resultater i lige præcis din sponsorsøgning, så vil jeg anbefale at du får lavet en sponsorstrategi. Du kan booke et onlinemøde nedenfor eller ringe og få en gratis og uforpligtende sparringssamtale.
Du kan løbende få flere gratis guides om sponsorater i indbakken, og hvis du tilmelder dig nu, får du de to guides ‘5 fokusområder, hvis du vil have sponsorer i 2023’ og ‘Sponsorsøgning i krisetid?: Her er 5 gode råd!’ lige med det samme.
Læs flere sponsorguides
100% specialiseret i sponsorater
Vi har specialiseret os i sponsorater og har styrket kompetencer i sponsorsøgning hos udøvere, klubber, foreninger og forbund uanset deres erfaringsniveau eller formål. Vi kan helt sikkert også hjælpe dig til sponsorater og kan tilbyde skræddersyet professionel rådgivning, masterclass-kurser i sponsorsøgning og gratis sponsorguides, så du får de optimale forudsætninger for at finde din næste sponsor.
Vi har åbent hele ugen og du er altid velkommen til at kontakte os eller booke en omgang gratis og uforpligtende sparring.
Vi har specialiseret os i sponsorater og har styrket kompetencer i sponsorsøgning hos udøvere, klubber, foreninger og forbund uanset deres erfaringsniveau eller formål. Vi kan helt sikkert også hjælpe dig til sponsorater og kan tilbyde skræddersyet professionel rådgivning, masterclass-kurser i sponsorsøgning og gratis sponsorguides, så du får de optimale forudsætninger for at finde din næste sponsor.
Vi har åbent hele ugen og du er altid velkommen til at kontakte os eller booke en omgang gratis og uforpligtende sparring.











“Super kursus med masse at tage med hjem og arbejde videre med sponsorjagt! 1000 tak”
– Helene Navaresse, mor til bueskytte









“Mega godt kursus hvor sponsorsøgning når nye højder. Kan virkelig anbefales!”
– Ronni Holm, far til speedwaykører









“Man bliver virkelig godt klædt på til at søge sponsorer.
Det kan klart anbefales.”
– Camilla Larsen, Bolbro Gymnasterne









“Super tilfredsstillende kursus. Du får redskaber til at skabe succes i dine ansøgninger”
– Nanna Falk, DGI E-sport









“Super fedt at få mega gode tips og tricks med viden fra en ekspert, der selv har stået i samme sted”
– William Åkerlund, kajakroer









“Jeg har lært meget på kurset og kom hjem med konkrete eksempler og input jeg kunne bruge.”
– Katalin Konya, Ladies United Boxing









“Man bliver virkelig godt klædt på til at søge sponsorer.
Det kan klart anbefales.”
– Camilla Larsen, Bolbro Gymnasterne









“Super tilfredsstillende kursus. Du får redskaber til at skabe succes i dine ansøgninger”
– Nanna Falk, DGI E-sport
Rådgivning i sponsorater



Hvis du ønsker den mest effektive sponsorsøgning og et solidt forspring i kampen om sponsoraterne, så er personlig rådgivning vejen frem. Her får du adgang til specialiseret viden, professionelle erfaringer og skræddersyede strategier som sikrer, at du opnår sponsorater og ikke bare spilder tiden.
Du får forbedret dine fremgangsmåder og lærer at bruge hele sponsorsøgerens værktøjskasse, så du blandt andet kan identificere de mest potentielle sponsorer, lave de bedste sponsoransøgninger og forhandle bedre kontrakter.
Det hele foregår via onlinemøder, så du hurtigt og nemt kan komme i gang med sponsorarbejdet. Læs mere eller kontakt os med det samme og opdag, hvordan kompetent rådgivning kan give dig succes med din sponsorsøgning!



Hvis du ønsker den mest effektive sponsorsøgning og et solidt forspring i kampen om sponsoraterne, så er personlig rådgivning vejen frem. Her får du adgang til specialiseret viden, professionelle erfaringer og skræddersyede strategier som sikrer, at du opnår sponsorater og bare ikke spilder tiden.
Du får forbedret dine fremgangsmåder og lærer at bruge hele sponsorsøgerens værktøjskasse, så du blandt andet kan identificere de mest potentielle sponsorer, lave de bedste sponsoransøgninger og forhandle bedre kontrakter.
Det hele foregår via onlinemøder, så du hurtigt og nemt kan komme i gang med sponsorarbejdet. Læs mere eller kontakt os med det samme og opdag, hvordan kompetent rådgivning kan give dig succes med din sponsorsøgning!
"Ét rådgivningsmøde gav 11 nye sponsorer på en måned! Priserne blev femdoblet, og næsten samtlige sagde ja med det samme!"
“Min datter havde brug for sponsorer, så jeg kontaktede Sponsor Academy og fik hjælp af Peter. Han forklarede på mødet, hvordan jeg skulle gribe sponsorarbejdet an, hvilke virksomheder jeg skulle kontakte og hvordan sponsoransøgningen skulle opbygges. Han hjalp også med prissætningen og 5-doblede prisen for at blive sponsor. Jeg var i tvivl, men det virkede. Min datters sponsorsøgning var en succes, og vi fik 11 nye sponsorer på en måned. Næsten samtlige virksomheder sagde ja med det samme”.
Tine Ryth
Kurser i sponsorsøgning
Uanset om du er en erfaren sponsorjæger eller blot en nystartet begynder, kan vores Materclass-kurser give dig de nødvendige værktøjer og viden til at skaffe de sponsorater, du har brug for. Kurserne er designet til at være praktiske og brugbare, og afholdes udelukkende på anerkendte uddannelsessteder i hele landet og er relevante for alle, der ønsker at forbedre deres kompetencer i sponsorater og sponsorsøgning.
Der er desværre ikke flere ledige pladser på forårets kurser i sponsorsøgning, men du kan automatisk modtage besked når der offentliggøres nye kurser. Indtil da kan du styrke dit sponsorarbejde via personlig rådgivning.






Uanset om du er en erfaren sponsorjæger eller blot en nystartet begynder, kan vores Materclass-kurser give dig de nødvendige værktøjer og viden til at skaffe de sponsorater, du har brug for. Kurserne er designet til at være praktiske og brugbare, og afholdes udelukkende på anerkendte uddannelsessteder i hele landet og er relevante for alle, der ønsker at forbedre deres kompetencer i sponsorsøgning.
Der er desværre ikke flere ledige pladser på forårets kurser i sponsorsøgning, men du kan automatisk modtage besked når der offentliggøres nye kurser. Indtil da kan du styrke dit sponsorarbejde via personlig rådgivning.
Sponsor Academy
Vi har allerede styrket sponsorarbejdet hos +250 foreninger, klubber, udøvere, organisationer og forbund - se nogle af dem her:












Vi er klar til at hjælpe med sponsorater
Kontakt os, hvis du ønsker flere sponsorater, og evt. book et gratis og uforpligtende sparringsmøde lige HER! – vi har åbent hele ugen.


Sponsor Academy
Sydvestvej 74
8700 Horsens
CVR. 43096680
Sponsor Academy
Sydvestvej 74
8700 Horsens
CVR. 43096680
Ring og SMS
+45 3171 5717
Åbningstider: Mandag – fredag: Kl. 8-18 Weekend: Kl. 10-14